V minulém článku jsem psal o své návštěvě legendárního Passo dello Stelvio v Jižním Tyrolsku. Tentokrát vás chci vzít do Francie, do srdce Alp, kde se nachází další fascinující místo – Col de la Bonette (2 802 m n. m.). Je to jeden z nejvýše položených silničních průsmyků Evropy, a navíc jediný, který vás dokáže dovést přímo až pod vrchol Cime de la Bonette (3 033 m n. m.).
Pokud máte rádi kombinaci dramatické horské přírody, historických příběhů a pocitu, že stojíte „na střeše Evropy“, pak je tohle místo pro vás.

Silnice, které spojují to, co příroda rozdělila
Silnice v horách byly vždy stavěny s jasným cílem – propojit údolí, usnadnit obchod, zpřístupnit vojenské cesty. Krása krajiny šla většinou stranou, přednost měly ekonomické a strategické zájmy. Proto vznikaly i náročné projekty, při kterých inženýři museli vést cesty skrze suťové svahy, strmé stěny i pomocí tunelů.
Až ve 20. století se objevila nová myšlenka – stavět horské silnice také pro potěchu oka a ducha. První takovou panoramatickou cestou byla v roce 1934 slavná Großglocknerská vysokohorská silnice (Großglockner Hochalpenstraße) v Rakousku. Ta otevřela turistům úžasný svět vysokohorských vyhlídek a inspirovala další projekty.
Až o třicet let později našla svou „západoalpskou sestru“ právě ve Francii: vznikla silnice vedoucí k Cime de la Bonette, jedinečný projekt, který se stal perlou mezi alpskými silnicemi.
Route Impériale – Napoleonův odkaz
Silnice přes Bonette není obyčejná zkratka mezi městy Jausiers a Nice. Už od svého počátku nesla velké ambice. Francouzský prezident a císař Napoleon III. chtěl zpřístupnit strategický průsmyk Col de Restefond (2 078 m n. m.). Když se projekt realizoval, získala cesta honosné jméno Route Impériale – Císařská cesta.
Napoleon v ní viděl především vojenskou hodnotu – rychlejší přesun vojska přes Alpy. Dnes v ní my, cestovatelé a turisté, vidíme především krásu – a symbol lidské odvahy pustit se i do těch nejvyšších hor.
Z Jausiers k oblakům
Cesta začíná v malebném městečku Jausiers v údolí řeky Ubaye. Už odtud se otevírá pohled na hory, které budete postupně zdolávat. Silnice stoupá do osady Lans-en-Ubaye, poslední lidské obce na celé trase. Dál už čeká jen 46 km horské samoty.
Silnice se postupně zužuje, místy je hrbolatá a působí nehostinně. Ale právě to je na ní fascinující. Holé skalní svahy, suťové osypy a dramatické změny počasí dělají z cesty nezapomenutelný zážitek.
☁️ Za mlhy působí krajina jako z jiného světa – tajemná, skoro až pohádková.
☀️ Za slunečného dne se naopak otevírá nekonečný horizont, který vám připomene, jak vysoko jste vystoupali.
A když konečně přijedete k okružní silnici, která obkružuje vrchol Bonette, čeká vás něco, co jinde v Alpách nenajdete – pohled do všech čtyř světových stran, který vás doslova přibije k zemi.

Technické zajímavosti Col de la Bonette
Výška průsmyku: 2 802 m n. m. (Cime de la Bonette 3 033 m n. m.)
Spojuje: Jausiers – Saint-Étienne-de-Tinée
Délka trasy: 50 km
Počet serpentin: 34
Převýšení: 1 600 m
Maximální stoupání: 14 %
Období sjízdnosti: 1. 7. – 30. 9. (dle sněhu)
Mýtné: zdarma
Karavany: nevhodné
Další průsmyky v okolí
Col de la Lombarde (2 350 m n. m.)Spojuje údolí řeky Tinée s italským Vinadiem. Na francouzské straně je cesta kvalitní až po Isola 2000, kde je celoročně sjízdná. Úsek na italské straně se otevírá od 15. 6. do 31. 10. Najdete tu 73 serpentin a maximální stoupání 13 %.
Col de Larche (Colle della Maddalena, 1 991 m n. m.)Spojuje Vinadio s Jausiers. Pokud to dovolí sněhové podmínky, je otevřen celoročně. Silnice má 25 serpentin, stoupání do 11 % a je vhodná i pro karavany.
Kulturní a přírodní zajímavosti
V obci Saint-Étienne-de-Tinée, v horní části údolí, kdysi stál románský kostel, z něhož se zachovala pouze věž. Celistvě se však dochovala nádherná kaple sv. Šebestiána (Chapelle de Saint-Sébastien) z 15. století.
Uchovává vzácné nástěnné malby: scény Ukřižování, epizody ze života sv. Šebestiána, Madonu ochranitelku a Krista Trpitele. Autory těchto fresek jsou malíři Jean Canavesio a Jean Baleison.
Za vidění stojí i kaple sv. Maura (Chapelle Saint-Maur) ze 16. století s neméně pozoruhodnými freskami.
Tipy na další výlety
Auron (1 615 m n. m.)Horské středisko s lanovkou až do výšky 2 256 m n. m., pod vrchol Les Donnas (2 474 m n. m.). Ideální pro zimní sporty i letní turistiku. www.auron.com
Isola 2000 (cca 2 000 m n. m.)Moderní prázdninová vesnice s lanovkami a sjezdovkami, ale také výchozí bod pro nádherné horské túry.
Lančhe – GR 5Pro vytrvalé turisty doporučuji trasu z vesničky Lančhe. Dálková stezka GR 5 vede přes průsmyk Pas de la Cavale (2 671 m n. m.), nádherné údolí Vallon du Lauzanier plné jezer, a dál do romantické skalní krajiny. www.larche.org

Proč byste měli Col de la Bonette zažít?
Protože jen málokde v Alpách můžete zažít pocit, že jedete autem až na samotný vrchol hor. Col de la Bonette vám nabídne jedinečnou kombinaci:
- fascinující historii (Route Impériale, Napoleon III.),
- dechberoucí přírodní kulisy,
- technický unikát (nejvýše položená silnice v Alpách),
- a možnost propojit cestu autem s pěšími túrami nebo kulturními zastávkami.
Col de la Bonette není jen průsmyk – je to cesta do jiného světa. Z každé zatáčky se otevírá nový pohled, který vás donutí zastavit, vystoupit a vnímat. Je to místo, kde si uvědomíte, jak malí jsme proti horám, ale také jak odvážní, že jsme si sem troufli postavit cestu.
Pokud budete mít příležitost, vydejte se sem. Col de la Bonette vám ukáže Alpy v jejich nejčistší podobě – drsné, majestátní a přitom nádherné.
#ColDeLaBonette #CimeDeLaBonette #RouteImperiale #Alpy #Francie #Ubaye#Cestování #RoadTrip