Cestujeme s nápadem

…rádi cestujeme a o své nápady se i podělíme…

Menu
  • Home
  • o nás a našem projektu
  • Místa, o kterých píšeme
  • Partnerské projekty
Menu
Obrazek pocitace ořez

Desatero cestovatelského psavce

Posted on 17 listopadu, 202421 listopadu, 2024 by Zbyněk

Už jste také chtěli napsat nějaký článek na web nebo do časopisu a vzdali jste to z důvodu, že nevíte jak na to? Teď nemám na mysli příspěvky na sociálních sítích. Ty bývají většinou psány optikou „růžových brýlí“ – všechno fajn, nádherné a ideální. Vlastním článkem myslím takový, který čtenáři opravdu něco může dát. Informaci, radu, poznání anebo třeba inspiraci. Něco užitečného. Ono i takové zlepšení nálady po jeho přečtení také nemusí být na škodu.

Z našich zkušeností můžeme poradit svůj vlastní postup. Nemusí být pro každého univerzální, nicméně nám se osvědčil a rádi se o něj podělíme.

Vytvořili jsme takové desatero, díky němuž si nakonec každý může vytvořit svůj vlastní psaný styl. Není to nic složitého.

  1. Pište bez obav
  2. Foťte, co nevyfotíte, už neseženete
  3. Méně je někdy více
  4. Pište i zážitky, ne pouhý popis
  5. O zajímavých věcech pište zajímavě
  6. Dělejte si poznámky během cesty, gramatiku vyřešíte později
  7. U fotek berte v potaz jejich fyzickou velikost po tisku, ne velikost na monitoru
  8. Fotky raději sytější a světlejší, tisk je ztmaví
  9. Vynechte zbytečné vulgarismy – slušnost je lepší
  10. Každá cesta je trochu jiná, neopakujte se

Pište bez obav:

Nebojte se začít. Nějak se začít musí. Uvidíte. Až začnete psát, po nějaké době vám začnou slova a věty samy vylézat z podvědomí. Jen je musíte včas zaznamenat. Hrozí totiž, že večer anebo až po ukončení cesty si na některé podrobnosti, a hlavně vaše pocity, prostě nevzpomenete, anebo už nemusí mít tu správnou „šťávu“. Nakonec občas něco promáznout nebo přepsat jde vždycky. Dělá to každý. Jde o to se nebát zaznamenat svou myšlenku. Časem si i tímto způsobem vytvoříte svůj vlastní styl. Já osobně mám třeba tzv. optickou paměť. Což znamená, že různé pasáže a úseky cesty si později mohu promítnout jako film. Skvělé, dalo by se říct. Jenže později, při tomto „promítání“, už chybí aktuální emoce a myšlenky. Ty nenahradíte. Na druhou stranu, pro psaní průvodců by asi optická alias vizuální paměť stačit mohla. Teoreticky… Průvodce jsem ještě nepsal.

Foťte. Co nevyfotíte, už neseženete:

Fotit fotky z cest „reportážního charakteru“ je něco jiného než fotit fotky s předem připravenou kompozicí. V prvním případě jde v mnoha případech o vhodné momentky anebo záznam z místa, kterým projíždíte a už se tam nevrátíte. V hlavě obraz máte, ale pro své čtenáře nemáte nic. Samozřejmě, šlo by použít fotku z nějaké fotobanky, anebo prostě „z internetu“. Ale ruku na srdce, těšila by vás taková fotka? A pokud zároveň přidáte do svého článku i fotku, na jejíž expozici jste na místě čekali i několik hodin, například západ slunce, rozmazané vlny, bíjící o pobřeží s poletujícími racky, apod…, určitě u potencionálního čtenáře vzbudíte zájem, ještě než se začte do samotného textu. Vytvořte dobrou fotku a čtenář je váš.

Méně je někdy více:

Nikdo nemá rád zdlouhavé vyprávění a popis něčeho, co může být jasné už z prvních dvou tří vět. Natahovat text tímto způsobem není dobré. Snad jen pokud jde o emocionální přesah, například při popisu jídla, které jste si mimořádně vychutnali. Ale i to by mělo být použito spíše jako „koření“, než „hlavní chod“. Jak se říká: „méně je někdy více“. Chce to trochu cviku a zkušeností, nicméně je dobré se toto pravidlo naučit.

Pište zážitky, ne pouhý popis:

Anebo jinak řečeno: popisujte atmosféru, ne jen co a kde stojí a leží. Čeština je krásný a na výrazy bohatý jazyk. Text má mít myšlenku a nemusí nutně sloužit jen k pouhému faktografickému popisu místa. Tuto část případnému zájemci lépe vysvětli na nějakém kurzu tvůrčího psaní. Samozřejmě pro charakter našeho webu předpokládám psaní cestovatelských zážitků a ne beletrie, takže popisná část je neméně důležitá. No ale třeba někdo začne psát cestovatelskou poezii, kdoví? 😉

Zajímavě věci pište zajímavě:

S tímto bodem může úzce souviset i vlastní téma vašeho článku. A sice „píšete o něčem“. Něčem zajímavém. O něčem, co vás na vaší cestě zaujalo natolik, že jste se o tom rozhodli napsat a podělit se se svým zážitkem i s ostatními. A ty to má zaujmout. Pokud to téma zaujalo i Vás, sdělte to svým příběhem. Někdy je i lepší, pro vypíchnutí té zajímavější anebo ústřední části, poněkud potlačit ty ostatní. Tedy v případě kratšího článku. Pokud budete psát reportáž anebo rovnou svůj cestopis, zajímavých témat tam bude rozhodně více a popište je všechny. I za cenu, že úsek přejezdu dlouhého úseku po dálnici zkrátíte na pár vět, jen a pouze vystihujících takovou etapu.

Dělejte si poznámky během cesty, gramatiku vyřešíte později:

Jak jsem už zmínil výše, je lepší psát text, anebo alespoň ucelené poznámky či myšlenky přímo „v terénu“. Prostě tu myšlenku, co vás napadne při nějaké situaci, co nejrychleji zaznamenat. I za cenu překlepů a špatné gramatiky. To opravíte až později při konečném sepisování celého textu. Já třeba na jednu cestu zkoušel i diktafon. Jenže potom to přepisování… Software na přepis mluveného slova sice existuje, ale není zrovna nejlevnější. Například při psaní tohoto odstavce jsem udělal asi 7 překlepů. Pokud bych je opravoval hned, zdržel bych svůj myšlenkový tok a zbytek textu netvořil tímto spontánním způsobem.

U fotek berte v potaz jejich fyzickou velikost po tisku, ne velikost na monitoru:

Tento bod se týká případů, kdy si budete chtít svůj výtvor nechat vytisknout odbornou tiskárnou. Například jako knihu. Pro optimalizaci fotek a obrázků do tisku existují jistá pravidla, zaručující optimální výsledek tištěného produktu. Jde nejen o rozlišení v dpi, ale i o to, aby fotka byla v publikaci hezká, ostrá, nerozmazaná a zároveň aby, jako soubor, nebyla příliš velká. Nejsem sice odborník v oblasti DTP, nicméně jistou zkušenost už mám. K tomuto tématu se můžu vrátit v některém z dalších článků.

Fotky raději sytější a světlejší, tisk je ztmaví:

Opět pravidlo, týkající se fotografií připravovaných na tisk odbornou tiskárnou, např. jako součást Vaší knihy. Tyto komerční tiskárny požadují fotografie v barevném formátu (prostoru) CMYK. Běžně se ale na počítači anebo chytrém mobilu pracuje s formátem RGB. To se samozřejmě týká i fotoaparátů. CMYK a RGB jsou rozdílné barevné formáty, ve kterých se barvy zobrazují trochu odlišně, čímž může dojít k barevnému zkreslení. Pokud neumíte fotky převést do formátu tiskárny, tak alespoň z mého pohledu, je lepší fotky v RGB udělat trochu barevně sytější a světlejší, následný tisk je trochu ztmaví. Důležité je i to, jaký monitor používáte a jak v něm máte nastavené barvy. Zkrátka tato oblast je poněkud komplexnější na tento krátký článek a pokud to se svou knihou budete myslet opravdu vážně, buď se s tiskárnou dohodněte, anebo zvažte sice dražší, ale profesionální grafické úpravy od někoho, kdo to umí a hlavně ví, co dělá.

Vynechte zbytečné vulgarismy – slušnost je lepší:

Tady asi není moc co vysvětlovat. Vulgarismy sice k lidské komunikaci patří, jen není nutné je mít i ve vašich publikovaných článcích. Vím, že během cestování nastávají situace, kdy z úst jiné slovo, než vulgární, prostě nemá šanci vyletět. Ale do psaného projevu jde tuto situaci popsat i slušnými výrazy a pokud jste šikovní, určitě to dokážete takovým způsobem, že čtenář přesně ví, co se děje a co svým slušným textem zamýšlíte. A pokud nějaký vulgarismus použijete, opět jen ve vhodný okamžik a opět jen jako „koření“. I o tom totiž bude vypovídat váš osobní psaný styl.

Každá cesta je trochu jiná, neopakujte se:

I když má každý autor svůj vlastní styl psaní, dalo by se říci autentický, neměly by všechny jeho články a texty vypadat stejně. Tzv. jako přes kopírák. Každá cesta je jiná, zaslouží si tedy svůj vlastní vyprávěný příběh. I ta cesta, kde jste už třeba podesáté. Vždy je něco jiné. Počasí, nálada, nějaký zážitek anebo třeba i vlastní věk a fyzická kondice… Při psaní prostě jen prožívejte aktuální pocity a zážitky a určitě nebudete mít potřebu „vykrádat“ své vlastní starší texty. Ať už doslova anebo použitým rutinním stylem psaní. Vím, že někdy to „prostě nejde“ a slova nepřichází. Nevadí, začněte dělat něco jiného a ta očekávaná invence přiletí sama.

Nakonec přidám i pár námětů, kam, jak a proč právě tam, své poznámky z cest zaznamenávat. Pro někoho to bude nové, řada z vás to zná a používá.

  1. Poznámkový blok, sešit. Klasické zapisování perem na papír. Určitě jde o nenahraditelný způsob záznamu v místech, kde není elektřina a ve vašich elektronických pomocnících není ona pověstná „šťáva“. Stát se to může kdykoliv a kdekoliv. A pokud je navíc tato ztráta šťávy neočekávaná, velmi pravděpodobně půjde o situaci, stojící za záznam. Druhou možností pro blok jsou situace dlouhodobých pobytů „mimo civilizaci“. V horách, na moři, kam jste si nevzali ani svou malou solární elektrárnu. Může to znít jako anachronismus, zvláště v dnešní době elektronicko informačního přetlaku, ale malý poznámkový blok a ostře ořezaná tužka by v základní výbavě cestovatele chybět neměla. Pokud ovšem chcete tímto způsobem psát kompletně všechno, čeká vás ještě druhá fáze – dostat svůj text do počítače. Prostě to přepsat. Já osobně jsem na tento způsob líný, to přiznávám bez mučení…Nehledě na to, že něco po sobě nepřečtu ani já sám 😉
  2. Diktafon, případně záznamník v mobilu. Zdánlivě jednoduchá a lákavá cesta záznamu vašich myšlenek. Jenže… Zkuste si na zkoušku udělat podobný záznam např. při cestě do práce, na výletě, za volantem… a pak asi zjistíte, co chci říct. Je to děs. Pár souvislých myšlenek střídaných citoslovci eeee, aaaa, hmmmm, mezerami ticha, opakováním stejného textu (na opravu předešlého), atd atd… A to byste chtěli potom někdy znovu poslouchat a přepisovat? Přeji hodně štěstí a pevné nervy.
  3. Notebook, tablet. Prostě rovnou větší placka na psaní. I s klasickou klávesnicí. Asi nejpohodlnější cesta. Jenže opravdu chcete všude nosit svůj noťas? Co když o něj přijdete? Zálohujete svá data, ideálně v reálném čase? Nemyslím na flešku, i o tu můžete rázem přijít. Spíše do cloudu. Tento způsob asi bude preferovat buď digitální nomád, který si ale přes notebook i průběžně vydělává a kolem svého noťasu má vybudovaný „malý ekosystém“, anebo někdo, kdo při cestách neřeší váhu zavazadel.
  4. Psaním do mobilu. Do mobilu? Ano. Mám na mysli chytrý telefon, ne starý tlačítkový, jehož uživatel by své zápisky stejně nejspíše psal pěkně tužkou do bloku… V rámci mobilu existují aplikace, umožňující zápis poznámek a některé k nim dovolí i připojit fotku, nahrávku zvuku anebo jiné multimédium. Kouzelné na tom je to, že v rámci uživatelského účtu můžete připojit minimálně dvě zařízení. Tedy váš mobil, a ještě třeba počítač. A vše se v reálném čase synchronizuje. Musíte mít ovšem přístup k internetu. Každopádně o své zápisky nepřijdete ani v případě ztráty mobilu. Za další, mobil dnes u sebe nosí každý a většina lidi naprosto všude. Je to neřest, která je v tomto případě výhodou. A pokud vy jste někde na cestách, doma anebo v kanceláři může u počítače sedět kamarád/kolega/manžel-ka, prostě někdo, kdo Vaše zápisky bude převádět do reálné podoby. Takový spoluautor. Osobně používám Evernote, který ve free verzi podporuje dvě připojená zařízení. Omezení má v počtu poznámek. Existují i jiné aplikace, stačí se jen poohlédnout, teď třeba zkouším Google keep.

Tento článek rozhodně není vyčerpávající, měl by být spíše nápovědou pro začínající autory a také ty, kteří to teprve chtějí zkusit a rozhodnout se až později.

Pro všechny zájemce připravujeme na našem webu takový uživatelský autorský blog, kde si po přihlášení budete mít možnost své texty zveřejnit a přes odkaz se pochlubit svým známým a kamarádům.

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Novinky

  • DOLOMITY – kolem skalního obra – okružní túra kolem Monte Pelmo
  • V PÁRU NA TREK ? Hory vám strhnou masky, během pár hodin poznáte sebe i druhého, říká zakladatel Stezky Českem Martin Úbl
  • PŘECHOD HOR S DĚTMI – ten první
  • ZA MOŘEM VLAKEM? Objevil jsem zajímavou letní alternativu!
  • NOVÝ PROJEKT – seznamte se prosím…

Rubriky

  • cestopisy
  • cestujeme s dětmi
  • info pro čtenáře
  • itineráře
  • Moje Stezka Českem
  • naše tipy
  • návody

Poslední komentáře

  1. Lydie: MOJE STEZKA ČESKEM – finále – 280 kilometrů odvahy, vděčnosti a víry v pokračování
  2. admin: Škoda Octavia Campervan. Nový model?
  3. admin: Ostrov Senja – malé Norsko
  4. Jirka: Škoda Octavia Campervan. Nový model?
  5. Boženka: Ostrov Senja – malé Norsko

Archiv článků

  • Červen 2025
  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024

naše novinky do vaší pošty

Chci získávat nejnovější informace a tipy o cestování

Zkontrolujte svoji doručenou poštu nebo spam koš, abyste mohli svůj odběr v nověm e-mailu od nás potrvrdit.

  • Zásady cookies (EU)
  • Zásady ochrany osobních údajů
©Cestujeme s nápadem - since 2024
Spravovat Souhlas
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}