Cestujeme s nápadem

…rádi cestujeme a o své nápady se i podělíme…

Menu
  • Home
  • o nás a našem projektu
  • Místa, o kterých píšeme
  • Partnerské projekty
Menu
Obrazek ntb ořez menší

Úprava velikosti fotek na web – jednoduchý návod

Posted on 31 října, 20247 listopadu, 2024 by Zbyněk

Velikost vkládaných souborů na web, kam patří i fotografie, je celkem důležitý parametr. Ať už se to týká rozměrů (pixely) anebo velikosti souboru jako takového. Zvláště u fotek, které jsou na stránce umístěné přímo a nestahují se z jiného zdroje, je to důležité hned z několika důvodů. Jedním je rychlost načítání webové stránky. Jiná bude u fotky o velikostí 250kB a jiná u stejné fotky, ale bez patřičných úprav, co má dnes velikost běžně i 5MB. A pokud je na stránce takových fotek více, pomalost její načítání je už zoufalá a návštěvníka může odradit od jejího sledování. Což nechceme.
Druhý důvod pro úpravu velikosti fotky před jejím umístěním na web je její fyzická velikost, udávaná nejčastěji v pixelech. Dnešní mobily i fotoaparáty fotí běžně v rozlišení 4 Megapixely a více. Což je skvělé. S takovou fotkou, co je navíc pořízena v nějakém formátu RAW, se při jejích úpravách dají dělat všelijaká kouzla a výsledek bude určitě úžasný. Jen pro článek na webu, pokud tedy nejde o nějakou fotogalerii anebo prodejní kanál na podobné fotky (tam to ale funguje jinak) se fotografie v této podobě nehodí. Zkrátka je moc „velká“.

A co tedy s tím dělat? Prostě ji „zmenšit“. Já osobně k tomu používám jednoduchý grafický editor Irfanview. Je to freeware a dokonce i v české verzi. Fotky si nejprve upravím v jiném grafickém editoru, kde si pohraju s barvami, saturací, kontrastem, ořezem, případně nějak vhodně použiji asistenci AI. Takovou fotku pak mám ve své fotogalerii k dalšímu použití. A pěkně „velkou“. Ty z fotek, co chci dát na web, upravím na pár kliknutí v uvedeném Irfanview. Výsledkem je fotka v rozlišení, co je vhodné a o velikosti často i pod 150kB. A na webu, ať už v mobilu, tabletu anebo v PC vypadá normálně.

Na provedených screenshotech je patrný postup. V položce Image – Resize/Resample je dost voleb, stačí si jen vyzkoušet. Velikost můžeme měnit buď změnou v procentech, některým z předvolených rozlišení anebo svým vlastním. Jen pozor, abychom si nezměnili poměr stran. Myslím, že po chvilce zkoušení na to každý přijde.

Jen pro orientaci, níže uvedené obrázky mají každý velikost necelých 100kB.

image – resize/resample
parametry k nastavení, včetně DPI
File – save as…
jednoduché zvolení velikost souboru

Posledním, doposud nezmíněným parametrem, je tzv. DPI. Česky trochu kostrbatě „bodů na palec“. Tady jen krátce uvedu, že pro internetové potřeby je plně dostačující a odzkoušená hodnota DPI 72. Vyšší, například DPI 300, se používá pro tisk. Ať už samotných fotek anebo při jejích umístěních v nějaké publikaci. Už z principu vyplývá, že při použití hodnoty 300 bude fotka mít jemnější kresbu.

Ještě bych zmínil jeden parametr, kterým je „barevný model“ anebo „barevný prostor“. Pro monitor anebo displej se používá RGB, pro komerční tiskárny to je zase CMYK. Pro použití vašich fotek na internetu si s tímto parametrem nemusíte lámat hlavu, běžné foťáky a mobilní telefony pořizují obrázky právě v RGB. Naopak do CMYK se musí speciálně převádět.

Pro umísťování fotografií na web je dnes obvyklé použití plug-inu, který tuto práci odvede za vás. Tedy pokud ho správce takového webu na své stránky umístil. Každopádně by nějaká optimalizace fotek měla proběhnout. Ať už manuálně anebo automaticky.

Na sociálních sítích si s tím hlavu lámat nemusíte. Na druhou stranu jste si možná všimli, že některé z nich takovou komprimaci provádějí důkladněji, než jiné. To je sice dobré pro provoz webu, ale už moc ne pro využití fotek mimo síť. Například když posíláte fotky někomu, kdo si je chce vytisknout. Tam kvalita bohužel padá, někdy až téměř na fotografické dno použitelnosti.

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Novinky

  • DOLOMITY – kolem skalního obra – okružní túra kolem Monte Pelmo
  • V PÁRU NA TREK ? Hory vám strhnou masky, během pár hodin poznáte sebe i druhého, říká zakladatel Stezky Českem Martin Úbl
  • PŘECHOD HOR S DĚTMI – ten první
  • ZA MOŘEM VLAKEM? Objevil jsem zajímavou letní alternativu!
  • NOVÝ PROJEKT – seznamte se prosím…

Rubriky

  • cestopisy
  • cestujeme s dětmi
  • info pro čtenáře
  • itineráře
  • Moje Stezka Českem
  • naše tipy
  • návody

Poslední komentáře

  1. Lydie: MOJE STEZKA ČESKEM – finále – 280 kilometrů odvahy, vděčnosti a víry v pokračování
  2. admin: Škoda Octavia Campervan. Nový model?
  3. admin: Ostrov Senja – malé Norsko
  4. Jirka: Škoda Octavia Campervan. Nový model?
  5. Boženka: Ostrov Senja – malé Norsko

Archiv článků

  • Červen 2025
  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024

naše novinky do vaší pošty

Chci získávat nejnovější informace a tipy o cestování

Zkontrolujte svoji doručenou poštu nebo spam koš, abyste mohli svůj odběr v nověm e-mailu od nás potrvrdit.

  • Zásady cookies (EU)
  • Zásady ochrany osobních údajů
©Cestujeme s nápadem - since 2024
Spravovat Souhlas
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}